Persbericht AD de Dordtenaar 16-6-2020, Thialf in het nieuws...

16 juni 2020

Het gedwongen vertrek van Amstelwijck werd door Thialf overigens niet zonder slag of stoot geaccepteerd. ,,Er komen huizen van rond de 3,5 ton, onze doelgroep'', zegt Piet van der Put, penningmeester van Thialf. ,,We hebben in december 2018 nog een betoog gehouden, maar de gemeente Dordrecht besliste anders. Dat was verdrietig, maar als Thialfers kijken we vooruit en laten we ons niet kisten.''

Gelijkwaardigheid

Via de mail lieten vier clubs - DLTC, CC, Dash'35 en RCD - weten wel iets voor Thialf te willen betekenen. ,,We hebben met alle vier gesproken'', gaat Thialf-voorzitter Sybe de Lint verder. ,,We vonden het belangrijk dat de fusiepartner ook een uitdaging moest hebben, en zo ziet DLTC dat zeker. Maar de kracht van deze fusie is gelijkwaardigheid. We zijn allemaal één en hebben hart voor onze sport. We hebben de intentie er een mooie tennisclub van te maken.''

Jan Akerboom, voorzitter van DLTC, voelde zich verbonden met het lot van Thialf: ,,Sinds 1886 (DLTC is daarmee een van de oudste tennisclubs van Nederland, red.) hebben wij vier keer moeten verkassen. Waarop ik Sybe heb benaderd of we iets konden doen. Er zijn ook te veel clubs - en dus banen - in Dordrecht. Wij zijn nu gezond qua leden en vrijwilligers, maar voor de financiële toekomst is het denk ik goed een slag groter te worden.''

Tijdens de algemene ledenvergaderingen bij DLTC (240 leden) en Thialf (260) werden de plannen van beide besturen unaniem ondersteund. De Lint: ,,We hebben onze leden ervan kunnen overtuigen dat het niet anders kan. Natuurlijk kunnen we Thialf bij DLTC niet neerzetten zoals het was, maar we willen het Thialf-gevoel wel meenemen.''

Piet van der Put verwacht dat zeker 90 procent van de leden van Thialf de overstap naar DLTC, dat vroeger elitair was en zelfs een ballotagecommissie kende, zal maken. Het park wordt om die reden uitgebreid met een vijfde (smashcourt) baan. Ook wordt er een padelbaan aangelegd. ,,Daarmee zijn we de eerste in Dordrecht. En padel zit echt in de lift'', verzekert Anja Grande, secretaris van DLTC.

,,We gaan van twee culturen één club maken, dat is echt niet zo moeilijk'', is de overtuiging van De Lint, die in het gehele proces de medewerking van de gemeente én wethouder Marco Stam prijst.

De Lint: ,,We moeten innovatief zijn. De tijd van oubollige tennisclubs is een gepasseerd station. We kunnen bijvoorbeeld verschillende abonnementsvormen aanbieden en we willen sturen op spreiding bij het gebruik van de banen. De ligging is ook perfect. In de binnenstad kun je niet sporten. Zodra je daarbuiten komt, zit je bij DLTC. Je kunt er op je fietsje heen.''

Andere sfeer

De Lint wordt ook voorzitter van DLTC-Thialf. ,,Daaruit blijkt al de gelijkwaardigheid'', schetst Jan Akerboom. ,,De mensen van Thialf komen in een andere sfeer op een andere locatie. We willen dat ze zich thuis voelen. Wat is er dan mooier dan dat jouw voorzitter ook voorzitter van de nieuwe club wordt. Maar uiteraard is er - met drie DLTC'ers en twee Thialfers - wel balans in het bestuur, waarvan ik zelf ook deel blijf uitmaken. Na een jaar of twee moeten we één club en één cultuur zijn, geen twee.''

,,Per 1 oktober wordt ons clubhuis al ontmanteld'', besluit De Lint. ,,DLTC heeft aangeboden dat we vanaf dan al welkom zijn, zodat we kunnen wennen. Dat zegt genoeg over deze fusie.''